söndag 3 februari 2013

Mellanmålsbullar

Många gånger har jag velat ha nybakat bröd på morgonen, men inte orkar sätta någon deg kvällen innan- och att påbörja ett brödbak som tar i snitt 2 timmar gör man inte. Idag hittade jag dock ett recept som bara krävde en jäsning.

Mellanmålsbullar (15st)

  • 25 g smör
  • 2 1/2 dl mjölk
  • 25 g jäst
  • 1/2 tsk socker
  • 1/2 tsk salt
  • 6-7dl vetemjöl


1. Smält smör, blanda med mjölken och värm till 37 grader.
2. Smula ner jästen i en bunke och häll på vätskan. Blanda till jästen löst sig.
3. Blanda i socker och salt.
4. Tillsätt vetemjöl och knåda ihop degen (blanda i maskin typ 5min)
5. Forma 15 bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
6. Låt bullarna jäsa under duk i 40 min.
7.Sätt ugnen på 225 -250 grader. (Du känner din ugn bäst, jag tog 225 grader)
8. Grädda mitt i ugnen i 10 - 12 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar