lördag 3 maj 2014

Filbrödet gör sitt intåg

Jag är inte jätteförtjust i filbröd. I skrivandet stund kommer jag inte riktigt ihåg varför, men antagligen misslyckades jag första gången jag testade att göra ett filbröd (hur nu det är möjligt ;) )

Hittade ett mycket enkelt filbröd som tilltalade mig, ett grundrecept som man kan variera.

En limpa bröd:

  • 7dl mjöl
  • 4 dl fil
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt


Gräddas i 175 grader i 40-60 minuter.

Blanda mjöl, bikarbonat och salt. Tillsätt filen så att allt blir en kletig gröt. Lägg bakplåtspapper i en avlång form och häll i smeten.

Hepp - klart!

Man kan tillsätta frukt om man vill, då kan det vara bra att tillsätta mer salt. Jag gjorde detta och tyvärr blev det lite väl salt. Använd vilket mjöl du vill, så länge 4dl är vetemjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar